Starootcovská horela šopa (2022).

Focaccia (2022).

Pohľad na inštaláciu na výstave Flashing Meadows (2022), Ateliér XIII, Bratislava.

Zánik fotbalu (2022), generatívna grafika.

FLASHING MEADOWS, 2022

FOR ENGLISH. SCROLL DOWN
SK/
Výstava Samuela Velebného vo svojom názve jediným písmenom obmieňa názov parku na okraji newyorskej štvrte Queens (Flashing namiesto pôvodného Flushing Meadows). Autor sa k tomuto miestu vzťahuje ako k dejisku športových (tenisový turnaj US Open) aj masovo–kultúrnych spektáklov (Svetová výstava, v Európe známa skôr pod menom Expo). Zmena adjektíva v názve na Flashing charakterizuje Velebného metódu na dvoch úrovniach: po prvé vystihuje optické pôsobenie autorovej generatívnej grafiky fiktívnych lúčnych povrchov. Po druhé tiež vystihuje hravý (takmer až hráčsky) proces, prostredníctvom ktorého Velebný na základe (zdanlivo) voľných asociácií vrství tematické oddiely, ich prelivy, súbežnosti a paradoxy v duchu nehierarchického rozširovania načrtnutých väzieb medzi sférami krajiny, kultúry a moci. V ďalších rovinách výstavy autor prekladá svoje prostopášne rozkrývanie globálne cirkulovaných obrazov a komodít (elektrokolobežka ako unifikovaný objekt mesta „osedlaná“ modlivkou žijúcou v mestských biotopoch) intímnym „výskumom“ okolia rodičovského domu a jeho premeny. Paralelne s rozkladom hospodárskej budovy autor pozoruje zánik futbalového ihriska pár metrov za rodinným pozemkom. Svetlicami rozžiarená stodola je utopickou oslavou oboch typov „hospodárení“ ako komunitnej organizácie, ktorá závisí na vitalite miestnych vzťahov. Sociálny komentár na kultúrnu a poľnohospodársku kohéziu do monokultúr a post–krajín tak dopĺňa osobná výpoveď o pozícii autorovho domova voči hlbším pohybom sveta, v ktorom sa prírodné a ľudské systémy morfujú do neustále nových symbiotických aj parazitických spolužití.
Autorka textu: Dominika Moravčíková

EN/ The title of Samuel Velebný's exhibition adjusts the name of a park on the edge of Queens, a New York City borough, by exchanging a single letter in it (Flashing instead of the original Flushing Meadows). The author refers to this place as a venue for sports (the US Open tennis tournament) and mass-cultural spectacles (The World's Fair, known as Expo in Europe). The change of the adjective in the title to Flashing characterizes Velebný's method on two levels: firstly, it describes the optical effect of the author's generative graphics of fictional meadow surfaces. Secondly, it also captures a playful (almost game-like) process through which Velebný, on the basis of (seemingly) free associations, layers thematic divisions, their overflows, parallels and paradoxes in the spirit of non-hierarchical expansion of the outlined links between the areas of a country, culture and power. In other levels of the exhibition, the author combines his dissipated unfolding of globally circulated images and commodities (an electric scooter as a unified object of a city "saddled" by a mantis living in urban biotopes) with an intimate "research" of the surroundings of his parental house and its transformation. In parallel to the degradation of a farm building, the author observes the end of a soccer field a few meters behind his family land. The flare-lit barn is a utopian celebration of both types of "farming" as a community organization, that depends on the vitality of local relationships. The social commentary on cultural and agricultural cohesion into monocultures and post-countries is thus complemented by a personal statement about the position of author's home in relation to deeper world movements, in which natural and human systems morph into constantly new symbiotic and parasitic coexistences.
Author of the text: Dominika Moravčíková

LINK 1: FLASHING MEADOWS IN ATELIER XIII

LINK 2 : ROZHOVOR O VÝSTAVE V RELÁCII ČERSTVÉ OVOCIE RÁDIA FM

VIDEO: (with english subtitles)

Zviera (2022).

Jablko nezhorelo ďaleko od stromu (2022).

séria fotografií

Previous
Previous

EMPIRE (2022)

Next
Next

House Storytelling (2020)